Bijdrage leveren aan de tekorten en de behoevende van zorg voorzien.
5 redenen om te kiezen voor een online/digital first huisarts
Dr. Derk Rietveld
De afgelopen periode is het veelvuldig in het nieuws geweest dat grote groepen mensen in Nederland zich niet in kunnen schrijven bij een huisarts. Er wordt door Vektis zelfs aangegeven dat er honderdduizenden mensen zijn die wel een zorgverzekering hebben, maar geen vaste huisarts. Door de overheid en vanuit de zorg wordt aan verschillende ideeën gewerkt om een oplossing te bieden voor dit alsmaar groeiende probleem, echter is niet elke oplossing altijd even makkelijk om uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat we meer out-of-the-box moeten denken en open moeten staan voor innovatieve en vernieuwende diensten en producten.
Een van de redenen dat er tekorten aan het ontstaan zijn heeft te maken met een veranderde patiënt. Deze is vanuit andere sectoren dan de zorg gewend om direct geholpen te worden, wat ook wel instant gratification genoemd wordt. De patiënt verandert steeds meer in een zorgconsument. Ze is gewend snel te kunnen communiceren en direct geholpen te worden. Dit alles in combinatie met een hoog niveau van customer service. De vraag is dus of het huidige probleem van schaarste wel opgelost kan worden door te doen wat we altijd hebben gedaan. We kunnen vanuit de zorg van alles willen en afkeuren maar als de cliënt iets anders verwacht, wordt het dan niet tijd om mee te bewegen?
Bij Cory.Care zien wij een online (digital first) huisartsenpraktijk als een manier om een bijdrage te leveren aan de tekorten en de mensen zonder een huisarts de mogelijkheid te bieden om zorg te krijgen. Het is een opzet die anders is dan we gewend zijn maar ook past bij de ontwikkelingen in de huidige wereld. Dit zijn voor ons de 5 belangrijkste reden om voor iedereen zonder een huisarts te kiezen voor een online (digital first) huisartsenpraktijk:
1.Je kan je direct inschrijven
Door de verschillende patiëntenstops in Nederland is het vaak niet mogelijk je in te schrijven bij een huisarts in jouw eigen omgeving. Bij een online (digital first) huisartsenpraktijk zoals Cory.Care is inschrijving vaak nog wel mogelijk. Belangrijk is wel dat er een fysieke locatie van een Cory.Care partnerpraktijk in de buurt van jouw huis is. De inschrijving bij Cory.Care gaat gewoon zoals dat ook bij een andere organisatie zou gaan. Je vult op de website jouw gegevens in. Daarna bellen wij jou om de inschrijving te bespreken en te kijken of een online huisartsenpraktijk bij jou past.
2.Je kan direct geholpen worden
Technologie biedt de mogelijkheid om bepaalde processen te optimaliseren. Doordat wij werken met een chat-omgeving in de Cory.Care app is het mogelijk om direct te chatten met ons medisch team. Het is eigenlijk net alsof je Whatsapp gebruikt. Je stuurt een bericht door middel van het openen van een sessie en middels asynchrone chat word je dan geholpen met je zorgen. Deze opzet beperkt de wachttijd tot enkele minuten en zo kunnen wij direct aan de slag om jou verder te helpen.
3.Veel kan digitaal worden opgelost
Onze eigen ervaring en die van andere online huisartsenpraktijken laat zien dat 90% van de zorgen kan worden opgelost via chat, videobellen en op de juiste manier toepassen van technologie. 76% van de Nederlanders gaan naar Google als zij zich druk maken over hun gezondheid. De uitkomst die daar geboden wordt helpt niet met het wegnemen van iemands zorgen. Veelal worden de zorgen zelfs erger. Door te chatten en videobellen met ons medisch team kunnen veel van deze zorgen direct worden verholpen, zonder dat daar een fysieke consult bij nodig is. Iets waarvoor je daarvoor vaak bij de huisarts fysiek langs ging. Zo zijn jouw zorgen snel weggenomen en hou je tijd over voor de leuke dingen in het leven. De uitdaging voor ons zit er in om een goede relatie en vertrouwensband met de patiënt op te bouwen en niet alleen de makkelijkere consulten te doen. Daar hebben we een goed werkend systeem voor gebouwd, zoals de digitale samenwerking met medisch specialisten uit het ziekenhuis zonder dat dit afgaat van het eigen risico.
4.Integratie technologie voor meer tijd en gemak
Technologische vooruitgang biedt vele nieuwe mogelijkheden. Bij Cory.Care hebben wij gekozen om een open platform te bouwen. Op die manier kunnen wij snel schakelen en verschillende connecties maken met oplossingen van andere zorginnovators en op die manier een oplossing bouwen die cliënten en zorgprofessionals meer tijd en gemak biedt. Processen kunnen worden geoptimaliseerd, administratie kan worden weggenomen en onnodige reis- en wachttijden kunnen worden beperkt. De huidige versie van de Cory.Care app is pas het begin van wat technologie te bieden heeft. Elke dag werken wij met partners en ons team om de app en ons platform te verbeteren. Hierdoor kan je nu en in de toekomst meer functionaliteit, service en oplossingen verwachten die jouw leven makkelijker maken en helpen bij het verbeteren van jouw gezondheid.
5.Zorg terwijl je verder zoekt
Uit gesprekken die wij voeren met mensen die zich bij ons inschrijven is dat zij lang moeten zoeken naar een nieuwe fysieke huisarts. De nadruk ligt op fysieke huisarts omdat zij een grote voorkeur hebben voor het hebben van een fysieke huisarts. Dat steunen wij natuurlijk op elke mogelijke manier. De mogelijkheid die zij dan wel hebben is om zich tijdelijk in te schrijven bij een online huisartsenpraktijk. Waar mogelijk helpen wij deze mensen ook met het vinden van een fysieke huisarts. Door deze constructie hebben wij al tientallen mensen geholpen met het hebben van zorg terwijl zij verder zochten naar wat beter bij hun past.
Online huisartsenpraktijken zijn nieuw, zowel voor de consument als voor de zorg zelf. Er zijn verschillende discussies over de voor en nadelen van deze initiatieven en wij gaan graag in gesprek met alle partijen om de plaats van Cory.Care te bepalen in het zorglandschap. En op die manier samen te werken naar een betere wereld en zorg die daarbij past. Zowel voor de maatschappij, de zorgverleners en de zorgconsument.