Is een online huisartsenpraktijk iets voor jou?

Wat is er anders bij een online huisartsenpraktijk?

expert photo

Rosalie Dohmen

Naast de voordelen die een online huisarts biedt, zijn er ook dingen die anders zijn. Hoe deze punten worden ervaren, is echter heel persoonlijk. Zoals Johan Cruijff zou zeggen: elk nadeel heeft zijn voordeel. Dit hangt af van de voorkeuren en verwachtingen die iemand heeft wat betreft zorg. De volgende punten zijn interessant om nader te bekijken en geven een antwoord op de vraag: hoe werkt een online huisartsenpraktijk? 

1. Andere vorm van contact

Veel zorgvragen bij Cory.Care worden afgehandeld via de chat of bellen. Wanneer er meer contact nodig is, is het mogelijk om een afspraak te maken met de arts via videobellen. De arts zal altijd zijn best doen om de communicatie zo persoonlijk mogelijk te laten verlopen. Hoewel online contact anders is dan fysiek contact, biedt het wel voordelen. Sommige mensen ervaren de chat als minder persoonlijk, maar anderen vinden online zorg juist de meest persoonlijke vorm van zorg, omdat je constant in contact kunt staan en meer tijd kunt nemen voor een zorgvraag.

2. Soms is een bezoek aan een fysieke huisarts nodig

Een online huisarts betekent dat veel vragen digitaal opgelost kunnen worden, tot wel 90%. Sommige vragen of onderzoeken kunnen echter niet digitaal worden afgehandeld. In dat geval kun je naar een huisartsenpraktijk gaan die is aangesloten bij Cory.Care. Deze praktijken bevinden zich op verschillende locaties in Nederland. Cory.Care werkt hard aan het verbinden van nieuwe fysieke locaties, hou de website dus goed in de gaten.  

3. Vaardigheden met een smartphone

Tegenwoordig zijn mobiele telefoons niet meer weg te denken. Toch zijn er mensen die geen smartphone hebben of hier niet goed mee kunnen werken. De Cory.Care app is zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht, maar enige basisvaardigheden zijn wel nodig. Zo moet je kunnen inloggen, een chat kunnen versturen en mogelijk kunnen videobellen. Dit kan een uitdaging zijn voor mensen die niet goed overweg kunnen met een smartphone.

4. Verwachtingspatroon

Digitalisering en technologie maken veel zaken in ons leven makkelijker en sneller bereikbaar. Dit zorgt soms voor een verwachting van instant gratification. Ook bij digitale zorg kan deze verwachting ontstaan. Het is echter belangrijk te begrijpen dat zorgprocessen tijd kosten. Een triagist moet de patiëntgeschiedenis bespreken met de arts voordat advies gegeven kan worden, en artsen moeten het medisch dossier en de documentatie bekijken. Online zorg maakt dingen zeker makkelijker en sneller, maar zorg blijft zorg en sommige dingen kosten nu eenmaal tijd. Voor meer informatie over het verwachtingspatroon lees ook onze blog: https://www.corycare.nl/blog/5-redenen-om-te-kiezen-voor-een-online-digital-first-huisarts